Tieteellisten artikkelien lukeminen on tehnyt minusta hieman
kyynisen. Ei paljon, mutta sen verran, että suhtaudun melkoisella varauksella
esimerkiksi uutisiin, jotka perustuvat "uusiin tutkimuksiin" tai
vanhoihinkin. Tiedettä tehdään usein kapea-alaisesti ja vaikka tutkijat
toisivat artikkeleissaan esille tulkintoja rajoittavia seikkoja, saattavat nämä
helposti unohtua perustellessa mielipiteitään tutkimuksilla.
Toisaalta, tieteellisten artikkelien lukeminen vaatii
keskittymistä ja ovat usein haastavia ymmärtää alan asiantuntijoillekin.
Artikkeleita, erityisesti hyviä, saatetaan hioa vuosikaudet ja jokainen
sanavalinta on tarkoin mietitty. Usein tieto yritetään saada myös
mahdollisimman pieneen tilaan, jättämättä pois mitään oleellista. Tuotettu
tieto voi siis olla erittäin laadukasta, vaikkei sitä pystyisi kovin laajalti
soveltamaan.
Joskus vastaan tulee kuitenkin epämääräisiä
diibadaaba-artikkeleita. Aluksi saattaa hämääntyä ja kuvitella fiiliksen
johtuvan omasta ymmärtämättömyydestä, mutta todellisuudessa tekstissä ei vain sanota oikein mitään. Aihe tuli taas mieleeni luettuani Katleenan mainion analyysin,
joka käsittelee Himasen Sinisen kirjan tekstiä.
Hän mainitsee mm. kiertelytekniikan. Sitä käytetään silloin,
kun ei oikein ole mitään sanottavaa, mutta tekstiä pitäisi kuitenkin tuottaa
tietty määrä. Katleena mainitsi yläasteen ruotsinaineet, minulle
taas tuli mieleen käsienheiluttelun ja puppugeneroinnin opinnot (anteeksi
tutalaiset, mutta tuollainen kuva monilla on tuotantotaloudesta). Yksi jos
toinenkin kirjoitti esseissään korkealentoista hippadippaa - erityisesti kun
aiheena olivat johtaminen ja työpsykologia. "Luet yhden kirjan ja läpäiset viiden kurssin tentit."
Älkää kuitenkaan antako edellisen kappaleen hämätä. Vaikka
tutan perusopinnoissa tietynlainen luova kirjoittaminen olikin tärkeässä
osassa, olivat varsinkin pidemmälle menevät kurssit varsin antoisia. Terveisiä
vaan mm. "Organisaation kehittäminen" ja "Strategisen muutoksen
toteuttaminen" -kurssien järjestäjille! Kun kotitehtävinä oli useamman
artikkelin sisällön ja laadun arviointi vain parissa sivussa, sai todella
käyttää aivonystyröitään. Pari ensimmäistä esseetä meni penkin alle. Samoin ne,
jotka tuli tehtyä hirveässä kiireessä. Fiksu teksti vaatii hieman aikaa ja
paneutumista. Yksi lähestymistapa oli aloittaa kirjoittamalla mitä mieleen
tuli. Lopuksi karsin turhat jossittelut ja tiivistin diibadaabat oleelliseen.
Esseepisteet lähtivät nousukiitoon!
Miten tämä sitten liittyi Himaseen? Katleenan arvion perusteella
sanoisin hänen jääneen raportissaan diibadaabatasolle. Oli kai tärkeämpää, että
teksti vaikuttaa monimutkaiselta, kuin että siitä saisi jotain fiksua irti.
Kirjan olisi todennäköisesti voinut tiivistää 30 sivun läpyskäksi laadun kärsimättä. Silloin joku
olisi joutunut miettimään tosissaan tekstin ilmaisuvoimaa ja siitä olisi voinut tulla jopa alkuperäistä parempi.
Ja kappas. Innostuin kirjoittamaan postausta, ennen kuin edes
luin Katleenan tekstin loppuun. Hän päätyi (ei lainkaan yllättäen) samaan johtopäätökseen: Ei se pituus, vaan se laatu! Hah. Spoilasin. Mutta kannattaa tuo
analyysi silti lukea!
Tieteen sisältö.
VastaaPoistaOpiskelutoverini, teekkari Tapio Harra lausui 1960-luvulla kuolemattomasti: "Siinä vaiheessa kun teekkari ymmärtää, että kuuden tuuman tavara ei mene viiden tuuman putkesta, hänestä tulee diplomi-insinööri".
Jali Raita