12.10.2012

Kaikki mitä luulin tietäväni demokratiasta on väärin.

Jokin on selvästi mennyt pieleen koulutuksessani. Olen kuvitellut edustuksellisen demokratian tarkoittavan sitä, että kansan asioista päättää edustava otos kansan ihmisistä. Olin väärässä. Ehkä enemmän minua hämmentää harhaluuloni, että demokratian ideana on antaa kaikille mahdollisuus vaikuttaa yhteiseen päätöksentekoon. Siis riippumatta siitä, onko heillä tarpeeksi "tietoa, aikaa ja näkemystä". Ilmeisesti olin väärässä tässäkin.

Anu Silfverberg kiinnitti huomiota vaalikoneiden hieman outoon kysymyksenasetteluun ja samalla sivistää minua edellä mainituissa asioissa. Olen samaa mieltä siitä, että vaalikoneet ehkä ohjaavat kysymyksillään vähän hassuun suuntaan, eikä välttämättä ole aina järkevää etsiä itsensä kloonia. Joillekin se taas voi olla erityisen tärkeää. Minusta on kuitenkin erikoista ajatella, että jos en osaa itse hahmottaa mitkä olisivat hyviä päätöksiä tai ohjenuoria, niin miten saisin valittua sellaisen ehdokkaan joka osaa?

No tunnustetaan, otsikko oli hieman yliampuva. Jos minulta kysytään, niin koko äänestysrumba on hieman epäilyttävää touhua. Äänestät yhtä, mutta ääni meneekin jollekin ihan muulle. No eihän se toisaalta haittaa, koska isot linjat eivät muutu mihinkään kuitenkaan (anteeksi skeptisyyteni). Virkamiehethän ne hommat hoitaa ja eihän heitä joka vaalikaudeksi vaihdeta. Äänestämällä vaikutat... jotkut teistä tietää miltä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti